Home > jazz, music > Bermkruidblues

Bermkruidblues

imageVrijdagavond zes uur. Ik heb een plaat opgezet. Een echte plaat. Vandaag gekocht voor slechts vijf euro bij de Bijna-Gratis-Markt, een zaak die wordt gerund door een voormalig dakloze met een tomeloze overlevingsdrang. De plaat op de draaitafel stond ooit voor 25 gulden 95 te koop bij de Bijenkorf. Tristeza van Oscar Peterson. Ik vraag me af wie de eerste koper was. Op de vaal- paarse hoes, zie ik -over de volledig lengte en breedte- de in het zilvergrijs gekleurde beeltenis van Peterson die over een stuk bladmuziek hangt. Zo te zien brengt de pianist/ componist met ballpoint enkele wijzigingen aan. Net boven zijn linkerwenkbrauw zie ik een blauw rond stickertje met “Import Music Service”. De rechterhand houdt het papier vast, in de hoogbegaafde rechterhand steekt de pen. Een trio-opname. De overige trioleden zijn de ondergewaardeerde, in 1981 overleden contrabassist Sam Jones, en de 6 juli 2008 te Genua overleden drummer Bob Durham. Peterson zelf is gestorven in 2007. Ik heb nog even gehuild toen ik vernam dat hij overleden was.
ik draai de muziek van een dood trio dus.

Een dag voor vandaag loop ik met mijn voor de gelegenheid uit de kast genomen jasje  over de Ferdinand Bol en verder. Tram 3 heeft vertraging en ik heb geen zin om er op te wachten. Mijn oudste dochter heeft haar diploma uitgereikt gekregen in de Oude Katholieke Kerk aan de Ruysdaelstraat. Ik heb mijn middelste dochter op de bus gezet naar het Reinaldapark te Haarlem. We zijn even daarvoor gereden langs de EK-atletiek-vrijwilligers richting het Olympisch Stadion. Als ik terugrijd zie ik het stadion weer. Het begint saai te worden. De vrijwilligers zijn bijna thuis, maar ik moet nog heel ver. Mijn doel is oost. De trams zijn uitgevallen. Ik trek schoorvoetend mijn conclusie,. Lopen dan maar. Ik ga aan de wandel…en ik wandel maar door, straat in, straat uit. Ik loop hard. Mijn hemd kleurt donker vanwege al het zweet. Ik ben moe en wil zo snel mogelijk thuis zijn, maar helaas is thuis nog ver weg. De tram is nergens en de plek waar mijn fiets is gestald is onvindbaar. Amsterdam is een woestijn.

Een dag later. Het is 19.00 uur geweest. Op de draaitafel ligt een LP van Bill Evans. Ik hoor Gloria’s Step. Een klassieker. Met name door deze Village Vanguard sessie van Bill Evans met zijn trio bestaande uit bassist Scott LaFaro en drummer Paul Motion is een groot aantal rock-and-Roll liefhebbers overgestapt naar de Jazz. Ik ken de muziek ten voeten uit. Ik kan alle Evans- solo’s naspelen. Maar zodra de plaat op de draaitafel ligt, lijkt het alsof ik erbij ben en val ik even stil. Het is medio juni 1961. Een dag of tien later na de opnames overlijdt LaFaro op de snelweg.

In een persoonlijk interview in Oegstgeest heb ik zijn opvolger Chuck Israels gevraagd naar zijn opinie over zijn voorganger (als u het wil lezen, dan leest u het interview maar). En ik heb Don Friedman een jaar of drie geleden gesproken over LaFaro, die hij liefkozend Scotty noemde. Don is afgelopen week overleden en zei me tijdens ons interview: “I was very close to Scotty and for me it was terrible that he died so young. I can only imagine all the great music he would have made and I would have loved to play with him whenever possible.” Het is inmiddels juli 2016 en beide heren zijn dood. Evans heb ik nooit kunnen interviewen, maar ik ben nu enkele jaren bevriend met zoon Evan. Hij corrigeert me als ik iets ongekends publiceer over zijn vader.

Vrijdagmiddag. Het is nu het einde van de week. Ik open de luiken van mijn huis. Het is ergens tussen 17.00 en 18.00 uur. De kinderen zijn weg. Ik neem plaats achter de piano en ik speel maar door. Akkoorden en combinaties in ongelooflijke volgordes. Mijn spieren doen pijn en ik schreeuw het uit, maar ik weet dat niemand luistert.Met mijn laatste krachten gooi ik de pianoklep naar beneden. Ergens buiten slaakt iemand een zucht van verlichting.

Hij doet maar. Ik ben klaar. Morgenavond zal ik als een bezetene spelen.

 

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

